راهنمای طراحی چاپ افست

هشدار مهم:
در برخی موارد سفارش دهنده جهت جلوگیری از صرف هزینه در طراحی، سفارش خود را بدون داشتن تخصص، طراحی نموده و نکات مهم زیر را هم رعایت نمی‌نماید ( به دلیل نداشتن وقت، تخصص و تجربه)؛ لذا هنگام دریافت سفارش چاپی، با یک کار مشکل دار مواجه می‌شود. (شاید در هزینه طراحی صرفه جویی شده باشد اما به دلیل خرابی کار در چاپ، کل هزینه چاپی نیز هدر می شود.)
توجه نمایید که طراحی برای چاپ افست نیاز به تخصص و تجربه بالایی دارد. اکیداً توصیه می‌شود جهت جلوگیری از خرابی کار در چاپ، طراحی خود را به یک طراح متخصص واگذار نمایید (در صورت تمایل تیم میشاگرافیک در زمینه طراحی آماده همکاری با شما می‌باشد.)

به دلیل حجم بالای سفارشات؛ در زمان دریافت سفارش این گونه فرض می‌شود که طراحِ فایل ارائه شده، نکات زیر را در طرح خود در نظر گرفته و بنابراین هیچ گونه نظارت و تغییری در فایل ارسالی شما، انجام نخواهد گردید. فایل شما فقط از نظر سایز، رزولیشن، مد رنگی و رعایت فاصله برش بررسی می شود و در خصوص کد رنگ، انتخاب رنگ ها و سایر نکات؛ طراحِ فایل موظف به رعایت نکات و دستورالعمل‌های چاپ افست می‌باشد و کلیه موارد گارانتی چاپ بر اساس نکات گفته شده در راهنمای طراحی ملاک قضاوت خواهد بود.

راهنمای طراحی مخصوص چاپ افست

برای تولید یک محصول چاپی به یک فایل طراحی شده گرافیکی نیاز است که چاپ بر اساس آن، انجام می‌شود.
چاپ تابعی از طراحی هست و بهترین دستگاه‌های چاپ افست دنیا نیز اگر یک فایل دارای اشکال را دریافت کنند، خروجی یک مورد چاپ شده دارای اشکال را تحویل می‌دهند.
اگر در زمان طراحی نکات حائز اهمیتی که در این بخش به آنها اشاره می شود را رعایت نکنید، بعد از دریافت محصول، حتماً با یک کار کم کیفیت مواجه خواهید شد، که طبعاً خسارت احتمالی نیز بر عهده سفارش دهنده خواهد بود و دارای گارانتی چاپ نمی‌باشد.
به دلیل اینکه در طول شبانه روز تعداد بسیار زیادی از فایل‌های طراحی از سوی مشتریان مختلف برای ما ارسال می‌شود، امکان بازبینی و کنترل این فایل‌ها وجود ندارد، و همان فایل مستقیماً در فرایند چاپ قرار گرفته و پس از چاپ و تولید به مشتری تحویل می‌شود.
لذا اکیداً توصیه می‌کنیم پیش از اجرای طرح، تمامی نکاتی که در بخش راهنمای طراحی ارائه شده را به دقت مطالعه نموده و در زمان طراحی رعایت کنید تا حاصل کار یک محصول زیبا و با کیفیت باشد و همچنین مشمول گارانتی چاپ نیز شوید.

تعریف اصطلاحات تخصصی چاپ افست:

رنگ تمپلات: به رنگ های پُر که به صورت یکنواخت در کل و یا قسمتی از طرح استفاده شده باشد؛ گفته می شود.
استروک: به خط دور نوشته یا عناصر گفته می شود.
نوسان رنگی: بدین معنی می باشد که یک رنگ در یک سری چاپ شده دارای نوسان پر رنگ، کم رنگ یا تفاوت رنگ می‌باشد. مثلا رنگ‌هایی مانند سورمه ای و بنفش در یک سری هزار عددی، رنگ کارها شبیه به هم نیستند.

نکات فنی عمومی:

1) در نظر داشته باشید رنگ ها در مانیتور و موبایل روشن تر از دامنه رنگی مرکب چاپ افست، نمایش داده می‌شوند و با کار چاپی نهایی متفاوت خواهد شد. این موضوع به دلیل تفاوت ماهیت دامنه رنگی مانیتور و چاپ می‌باشد.
اساساً مانیتور توانایی نمایش رنگ چاپی را ندارد. همچنین به دلیل تفاوت سیستم خروجی رنگ در پرینترهای جوهر افشان و یا دستگاه های چاپ دیجیتال با ماشین چاپ افست، هیچگاه نمونه چاپ افست نهایی با نمونه پرینت شده یکسان نخواهد بود.
2) به دلیل موضوع مورد اشاره در بند بالا، کلیه رنگ هایی که در یک فایل طراحی انتخاب می شوند؛ باید توسط یک طراح آشنا با چاپ افست انجام شود. رنگ‌ها در طراحی برای چاپ افست با دادن کد رنگ صحیح انجام می‌شوند که این امر نیاز به تجربه و تخصص لازم را دارد، در غیر این صورت کار چاپی خراب خواهد شد.
3) فایل ارسالی باید به صورت یک فایل JPG با کیفیت ذخیره سازی حداقل 10، مُد رنگی CMYK و رزولوشن 300 پیکسل بر اینچ باشد.
4) ابعاد فایل شما هم باید دقیقاً منطبق با ابعادی باشد که برای فایل هر محصول تعریف شده. شما می توانید این ابعاد را قبل از طراحی، از ما سوال نمایید.
5) رعایت حداقل نیم سانتیمتر فاصله احتیاط برش، مربوط به نوشته ها و موارد مهم در اطراف فایل طراحی الزامی می‌باشد. در صورت عدم رعایت این نکته به دلیل خطای برش، احتمال اینکه موارد در برش، کات شوند زیاد می‌باشد. توجه نمایید طرح و رنگ را باید تا لبه کار ادامه دهید. در برخی موارد مانند کاتالوگ و فاکتور که نیاز به صحافی می باشد، این فاصله باید یک سانتیمتر باشد.
6) در طراحی از کادر قرینه استفاده ننمایید. به دلیل وجود خطای برش بعد از چاپ در اطراف کار، احتمال اینکه طرح شما قرینه نشود بسیار زیاد می باشد.

نکات فنی تخصصی:

شناخت رنگ و طریقه به کارگیری صحیح رنگ، یکی از ملزومات حیاتی یک طراح است که باید نسبت به آن شناخت داشته باشد، زیرا چاپ خوب بازتابی از یک طراحی خوب و اصولی است.
مدل رنگ CMYK كه به آن “چهار رنگ” نيز گفته مي شود نوعي از تركيب رنگ است كه از آن در چاپ افست استفاده می‌شود. در اين مدل كليه رنگ‌ها از تركيب چهار رنگ: رنگ آبی سايان، رنگ قرمز مجنتا، رنگ زرد و رنگ مشکی بوجود می‌آيد.
لازم به ذکر است تعدادی از رنگ‌ها در چاپ افست جزو موارد حساس بوده و جزو موادر گارانتی نمی باشند، اما اگر احساس میکنید ناچار هستید که یکی از رنگ‌های حساس را به عنوان تمپلات در طراحی خود استفاده نمایید، ضمن پذیرفتن ریسک چاپ این موارد لازم هست برای کاهش ریسک آن از دستورالعمل‌های زیر پیروی کنید.

نکته مهم: برای یک طراحی حرفه‌ای، به هیچ وجه از قسمت پالت رنگ استفاده نکنید و فقط رنگ مورد نظر خود را از کم و زیاد کردن اعداد C ، M ، Y ، K در قسمت Color Picker به دست آورید.

 

رنگ های حساس در چاپ افست

رنگ سورمه‌ای:
این رنگ باید به روشی انتخاب شود که در حین چاپ کدر نشود، به سمت بنفش میل پیدا نکند و نوسان کمتری داشته باشد. روش مهمی که برای کاهش این حساسیت باید انجام داد استفاده از راهنمای زیر است:
●بهتر است رنگ آبی سایان(C) را همان 100 درصد قرار دهید.
●به هیچ وجه از رنگ زرد (Y) استفاده ننمایید. استفاده از زرد موجب کدر شدن رنگ می شود.
●رنگ قرمز (M) نباید از 75 یا 80 درصد بیشتر باشد. استفاده بیش از این مقدار باعث نوسان زیاد رنگ در کل تیراژ کار و یا تمایل به رنگ بنفش می شود.
●تیرگی و روشنی رنگ را از کم و زیاد کردن رنگ مشکی به دست آورید.

رنگ فیروزه ای یا سبز آبی:
رنگ فیروزه ای یا سبز آبی باید به روشی انتخاب شود که در حین چاپ کدر نشود، و به سمت سبز یا آبی میل پیدا نکند و نوسان کمتری داشته باشد. روش مهمی که برای کاهش این حساسیت باید انجام داد استفاده از راهنمای زیر است:
●به هیچ وجه از رنگ قرمز مجنتا (M) استفاده ننمائید. استفاده از قرمز باعث کدر شدن رنگ می‌شود.
●بهتر است رنگ سایان (C) را روی عدد 80 تنظیم نمایید.
●رنگ زرد (Y) باید بین 20 تا 30 باشد.
●تیرگی و روشنی رنگ را از کم و زیاد کردن رنگ مشکی به دست آورید.
توجه نمایید رنگ سبز آبی جزو رنگ های بسیار حساس در چاپ افست می باشد و به دلیل اینکه در فرم های عمومی چاپ اختلاف 10 تا بعضا 20 درصدی وجود دارد؛ میل کردن این رنگ به سمت رنگ سبز و یا آبی محتمل هست.

 

رنگ بنفش:
رنگ بنفش باید به روشی انتخاب شود که در حین چاپ کدر نشود، به سمت سورمه ای و آبی میل پیدا نکند و نوسان کمتری داشته باشد. قبل از هرچیز بهتر است بدانید که به دلیل ماهیت خاص این رنگ، در هر صورت کار چاپی شما با نوسان رنگ مواجه خواهد شد ولی به هرحال کار مهمی که برای کاهش این حساسیت باید انجام داد استفاده از راهنمای زیر است:
●بهتر است رنگ قرمز را همان 100 درصد قرار دهید.
●به هیچ وجه از رنگ زرد (Y) استفاده ننمایید. استفاده از زرد موجب کدر شدن رنگ می شود.
●رنگ آبی (C) نباید از 50 درصد بیشتر باشد.
●تیرگی و روشنی رنگ را از کم و زیاد کردن رنگ مشکی به دست آورید.

 

رنگ آلبالویی
رنگ زرشکی و آلبالویی باید به روشی انتخاب شود که در حین چاپ کدر نشود، به سمت قهوه ای میل پیدا نکند و نوسان کمتری داشته باشد. روش مهمی که برای کاهش این حساسیت باید انجام داد استفاده از راهنمای زیر است:
●به هیچ وجه از رنگ آبی سایان (C) استفاده ننمائید. استفاده از آبی باعث کدر شدن رنگ می شود.
●بهتر است رنگ قرمز (M) را روی عدد 100 تنظیم نمایید.
●رنگ زرد (Y) باید حداکثر 75 درصد باشد. استفاده از رنگ زرد بیش از 75 درصد موجب تمایل رنگ به سمت قهوه ای می شود.
●تیرگی و روشنی رنگ را از کم و زیاد کردن رنگ مشکی به دست آورید.

 

رنگ طلایی
توجه نمایید در چاپ فرم عمومی رنگی به نام طلایی وجود ندارد و این رنگ با شبیه سازی رنگ هایی مانند زرد، خردلی، نارنجی و قهوه ای چاپ می شود. انتخاب این رنگ نیاز به تجربه و تخصص در طراحی دارد.

 

رنگ خاکستری / طوسی / نقره ای
رنگ حساس بعدی، خاکستری یا طوسی است. (رنگ نقره ای در چاپ فرم عمومی وجود ندارد)
استفاده از این رنگ علی الخصوص به صورت تمپلات کار بسیار پر ریسکی است.
اگر این رنگ از ترکیبی از همه رنگ ها بدست آمده باشد، دچار نوسان شده و در پایان شاهد رنگ خاکستری متمایل به سبز، آبی، قرمز و … خواهیم بود. لذا برای کاهش این حساسیت بهتر است از دستور العمل زیر پیروی شود:
باید حتما فقط و فقط از کانال رنگ مشکی و عددی بین 10 تا 80 باشد. C=0 , M=0 , Y=0 , K=10-80

رنگ قهوه ای
رنگ قهوه ای باید به روشی انتخاب شود که در حین چاپ تیره نشود، و به سمت زرشکی یا مشکی میل پیدا نکند و نوسان کمتری داشته باشد. روش مهمی که برای کاهش این حساسیت باید انجام داد استفاده از راهنمای زیر است:
●به هیچ وجه از رنگ آبی سایان (C) استفاده ننمائید. استفاده از آبی باعث کدر شدن رنگ می شود.
●بهتر است رنگ قرمز (M) را روی عدد 60 تنظیم نمایید.
● رنگ زرد (Y) باید 100درصد باشد.
● بهتر است رنگ مشکی (K) را 70 درصد در نظر بگیرید .
توجه نمایید رنگ قهوه ای جزو رنگ های بسیار حساس در چاپ افست می باشد و به دلیل اینکه در فرم های عمومی چاپ اختلاف 10 تا بعضا 20 درصدی وجود دارد؛ نتیجه نهایی چاپ نیز با مانیتور اختلاف بیشتری نسبت به سایر رنگ ها دارد.

 

رنگ مشکی

رنگ مشکی برای پس زمینه و نوشته ها کدهای رنگ متفاوتی دارد که در راهنمای زیر به آن می پردازیم:

الف) رنگ مشکی برای پس زمینه و تمپلات:

معمولا از این کد رنگ مورد استفاده قرار می گیرد: C=100 , M=100 , Y=100 , K=100
در صورت عدم رعایت این کد رنگ کار نهایی چاپ شده رنگ مشکی با مشکلاتی نظیر بور شدن (پر نبودن رنگ) و یا میل نمودن آن به سمت یک رنگ دیگر مواجه است.
*استفاده از کانال مشکی به تنهایی باعث می‌شود پوشش کمتری بر روی سفارش شما اعمال شده و رنگ نهایی یک مشکی بور و احتمالا با لکه های جزیی چاپ شود.

در صورت استفاده از نوشته ریز سفید روی پس زمینه مشکی حتما از استروک تک کانال مشکی با ضخامت 2 در اطراف نوشته استفاده نمایید؛ در غیر این صورت احتمال پر شدن نوشته و ناخوانایی نوشته ها می باشد.

ب) رنگ مشکی و طوسی (خاکستری) برای نوشته‌ها و موارد سایز کوچک :

استفاده از رنگ مشکی و طوسی در موارد زیر:
نوشته‌های ریز و کوچک
خطوط، اشکال و طرح‌های نازک
بارکدها و کیو آر کدها
باید از یک کانال رنگی استفاده شود. ( استفاده از کد رنگ: C=0 , M=0 , Y=0 , K=100 )
این امر به این دلیل است که در این موارد به دلیل وجود خطای جا به جایی زینک، در صورت استفاده از چند کانال رنگی، نتیجه در چاپ دارای نوارهای رنگی در اطراف شود و موجب تاری شود.
رنگ خاکستری برای موارد مورد اشاره هم باید حتما از کانال رنگ مشکی و عددی بین 10 تا 80 باشد.
اگر از نوشته های تک رنگ در زمینه رنگی استفاده میکنید حتما لایه مربوطه را (برای نرم افزارهای وکتوری) over print و یا در فتوشاپ multiply نمایید تا در صورت جا به جایی چاپ زیر متون سفید نشود .

انتخاب کد رنگ هایی مانند فیروزه ای، طلایی، زیتونی، سبزآبی نیاز به تجربه و تخصص کافی دارد.

 

نکته مهم: در کلیه راهنمایی های بالا که برای تیرگی و روشنایی رنگ گفته شده از کانال K استفاده شود، استفاده از عدد بیش از 60 برای این مورد رنگ شما را به سمت رنگ مشکی برده و تیرگی بسیار زیادی را برای رنگ مورد نظر به وجود می آورد.

نکات طراحی سفارش به تفکیک مورد:

طراحی مخصوص کاغذ کتان

توجه نمایید سفارشات چاپی که روی کتان چاپ می شوند بهترین طراحی برای آنها موارد با طراحی ساده و پس زمینه سفید می باشند. چنانچه در سفارش های کتان از رنگ های تمپلات استفاده شود، نتیچه چاپی دچار پشت زدگی و مشکلات دیگر خواهد شد. در طراحی این فرم ها از رنگ های پر و نوشته های چهاررنگ استفاده نشود. درصورت بروز هر گونه خطا کلیه مسئولیت به عهده مشتری خواهد بود.

طراحی مخصوص برجسته

  • برای موضعی کردن باید علاوه بر فایل اصلی کارت ویزیت، یک فایل با مد رنگی CMYK تحویل دهید.
  • جاهایی که نیاز به برجسته شدن دارد باید با کد رنگ C=0 M=0 Y=0 K=100 مشخص شده باشند.
  • توصیه می شود المان های ریز مانند خطوط نازک، و نوشته های ریز برجسته نباشند زیرا جا به جایی و یا عدم نشستن مایع موضعی محتمل هست.
  • جهت جلوگیری از کنده شدن مایع موضعی حداقل 7 میلیمتر از لبه ها فاصله باشد.

طراحی مخصوص طلاکوب

  • برای طلاکوب کردن باید علاوه بر فایل اصلی کارت ویزیت، یک فایل با مد رنگی CMYK تحویل دهید.
  • جاهایی که نیاز به طلاکوب دارد باید با کد رنگ C=0 M=0 Y=0 K=100 مشخص شده باشند. و در فایل اصلی جای آن خالی باشد.
  • المان‌های ریز، کوچک و خطوط نازک توصیه می‌گردد طلاکوب نگردد. (به علت احتمال طلاکوب نشدن)
  • فاصله عناصر طلاکوبی از لبه کارت باید حداقل 7 میلیمتر باشد. در صورت وجود عنصر طلاکوبی در لبه کارت، احتمال کنده شدن آن زیاد می‌باشد.

طراحی مخصوص فاکتور

  • طبق سایز باید انجام شود.
  • فاصله حداقل یک و نیم سانتیمتری برای پرفراژ رعایت شود.
  • جای شماره زنی بدون کلمه (شماره) باشد و حداقل فضای دو سانت در یک سانت داشته باشد.
  • برای فاکتور بهتر هست فاصله احتیاط موارد از لبه کاغذ، هفت میلیمتر تا یک سانت باشد.

بارکدها و کیو آر کدها

  • باید از یک کانال رنگی استفاده شود. ( استفاده از کد رنگ: C=0 , M=0 , Y=0 , K=100 )
  • توصیه می شود پس زمینه بارکد سفید باشد.
    تصویر بارکد باید با کیفیت باشد.
  • در صورت عدم رعایت نکات فوق، احتمال ناخوانایی بارکد شما زیاد می‌باشد.

طراحی موارد قالب دار مانند: کارت ویزیت قالب دار، پاکت ها، اتیکت، فولدر و …

  • طراحی باید حتما طبق قالب مشخص شده انجام شود.

نکته ویژه:

ممکن است شما یک یا چند مورد از موارد بالا را در طراحی خود رعایت نکنید و مشکلی در چاپ پیش نیاید. اما این بدان معنا نیست که در سری بعد هم که سفارش را با همان خطای طراحی سفارش دهید، مجدد کار بدون مشکل باشد. از آنجا که در چاپ مراحل مختلف و درصد خطاهایی وجود دارد، ممکن است در سفارش بعدی موردی که رعایت نکرده‌اید مشکل و خطای خود را بروز دهد. پس یکبار چاپ بدون عیب دلیلی بر همیشه صحیح بودن یک اشکال طراحی نمی باشد.

مجددا یادآور می شویم هر گونه خسارت ناشی از عدم رعایت دستورالعمل فوق فقط متوجه سفارش دهنده خواهد بود.
همچنین به دلیل حجم بالای سفارشات در زمان دریافت سفارش این گونه فرض می شود که طراح فایل ارائه شده، نکات فوق را در طرح خود در نظر گرفته و بنابراین هیچ گونه نظارت و تغییری در فایل ارسالی شما، انجام نخواهد گردید. فایل شما فقط از نظر سایز، رزولیشن، مد رنگی و رعایت فاصله برش بررسی می شود و در خصوص کد رنگ، انتخاب رنگ ها و سایر نکات؛ طراحِ فایل موظف به رعایت نکات و دستورالعمل‌های چاپ افست می باشد.