انتخاب نام دامنه

چگونه یک نام خوب و مناسب برای دامنه انتخاب کنیم؟

همانظور که می دانید انتخاب و ثبت دامنه اولین قدم برای راه اندازی یک وب سایت است. در این نوشته می خواهیم کمی درباره انتخاب نام دامنه مناسب صحبت کنیم.

قبل از شروع شاید این سوال پیش بیاید که مگر نام نامناسب هم برای دامنه داریم؟ در جواب این پرسش باید بگویم: بله. متاسفانه کم نیستند سایت هایی که نامی نامناسب را برای خود برگزیده اند و با این کار تأثیر مناسبی را از راه اندازی سایت شان ندیدند! می پرسید چرا؟ موارد زیر را بخوانید تا بفهمید چرا انتخاب نام دامنه مناسب می تواند چه قدر مهم باشد.

ویژگی های نام دامنه مناسب :

عدم غلط خواندن و گمراهی مخاطبان

استفاده از نامی که می توان آن را به دو یا چند طریق خواند حتماً باعث سردرگمی مخاطبان می شود. به نظر شما این کلمه را چگونه می توان خواند: daman ؟ بله سه بار می شود به این شکل خواند: دامَن، دامان، دَمَن.

قطعاً شما هم دوست ندارید با اینچنین کلماتی روبرو شوید. پس مخاطبانتان را هم درک کنید و از این طور کلمات بپرهیزید. این گون نام دامنه ها به سختی قابل برندسازی هستند.

کوتاه بودن

هر چه نام دامنه شما کوتاه باشد؛ نوشتن، خواندن و تلفظ آن هم راحت تر می شود. به نظر شما آیا این نام می تواند مناسب سایت یک شرکت باشد: poyagostareshafraziranian!!!

حتی تصور تایپ کردن این دامنه در آدرس بار مرورگر، انسان را از با سواد بودن پشیمان می کند  🙄

سعی کنید اگر نام شرکت و یا مجموعه شما زیاد است از تکنیک هایی مانند مخفف سازی و یا اختصار و استفاده از یک یا دو کلمه مهم اسم تان استفاده کنید.

انتخاب نام دامنه مناسب
انتخاب نام دامنه مناسب

تناسب با برند و موضوع

انتخاب نام دامنه سایت تان را متناسب با دو موضوع انتخاب کنید: 1- برند: اگر یک شرکت مثلاً اسم برند شما فاتانا است برای برند سازی، بهتر است همین اسم را انتخاب کنید تا اسم شرکت تان را. یا مثلاً اگر کتاب فروشی دارید به جای استفاده از کلمه book  استفاده از نام برند یا ترکیبی از این کلمه book و برندتان انتخاب مناسب تری است. 2-موضوع: در مثال بالا موضوع فعالیت صنایع غذایی است. برای پسوند اگر net. انتخاب شود کاملاً اشتباه است؛ زیرا این پسوند برای سایت های اطلاع رسانی و شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. (رجوع نمایید به مقاله انواع پسوند دامنه )

راحتی در به خاطر سپردن

از کلماتی که سپردن آنها در ذهن به سختی انجام می شود، پرهیز کنید. در تکنیک کوتاه بودن نام دامنه اشاره نمودیم که از اختصار سازی استفاده کنید اما اگر این اختصار سازی موجب تشکیل کلمه ای نامناسب و سخت می شود، بهتر است در اسم سایت تان تجدید نظر کنید؛ مگر این که یا برند مشهوری باشید و یا قصد دارید با تبلیغات سنگین برندتان را معروف نمایید.

عدم مشابهت با دیگر سایت ها

متأسفانه برخی افراد به جای ایده پردازی و خلاقیت، فقط از زحمات و ایده های دیگران کپی برداری می کنند. اگر اسم و برند سایتی معروف شد نیازی نیست شما با جا به جا کردن یک حرف شما هم نامی مانند آن ثبت نمایید و مخاطبان را به اشتباه بیاندازید. به جای این کار بهتر است با استفاده از اصول درست و تلاش برند خودتان را معروف نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 10 =